tag:blogger.com,1999:blog-34481970529687297962024-02-07T09:16:58.665-08:00Korjaamopäiväkirja vol 2 07/2015->Katsotaanpa, saako tästä työkalua noiden 'rojektien' hanskaamiseen.
... kun ei ole enää omaan muistiin luottaminen... ;o)Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.comBlogger110125tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-90574723878749262022018-07-14T17:00:00.000-07:002018-07-16T09:00:56.066-07:00Decreen etunen (b)Lintharju MTB:n jälkeen pyörää autosta purkaessa myös alkuperäiseltä etukiekolta renkaat pois, niiden siirto DT-setin etuselle. Kiekko alle, jarrukin valmiiksi keskellä!Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-51140151455905520342018-07-13T13:10:00.001-07:002018-07-13T13:10:11.127-07:00Decreen päivittelyä (b)Decree oli vielä alkuperäisasussaan Lintharju MTB:n aattona, joten jotain oli tehtävä, jotta kylille tohtii...<br />
<br />
Pinnaheijastimet irti. Takakiekko irti, renkaat pois, pakka irti. Vaaka jossain muuttokuorman joukossa, ei painoja...<br />
<br />
DT:n XMC1200 (24 mm) kuitukiekot paketista, vanneteipit paikoilleen. Jarrulevyt 29-Edictistä, paikoilleen kiekkojen centerlock-adaptereilla.<br />
<br />
Pakka kiinni takakiekkoon, renkaat päälle ja paineisiin. Takakiekko runkoon, jarrun keskitys, vaihteiden hienosäätö.<br />
<br />
Aika loppui kesken, etukiekon jäi seuraavaan kertaan...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-69661519823444409452018-07-10T12:00:00.000-07:002018-07-13T01:24:01.428-07:00DT-kuituaSaapui Luxemburgin paketti, Decreen alle vähän leveämmät kuitukiekot. Eikä vieläkään aikaa päivitysprojektille...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-25944859485390350952018-06-15T17:30:00.000-07:002018-07-13T01:29:01.743-07:00Taas yksi pyörä vähemmän -päiväVirtue One lähti uuteen kotiinsa...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-49161764973810265642017-10-02T13:07:00.000-07:002017-10-02T13:07:03.814-07:00Lisää kuitua ruokavalioonSaapui Luxemburgin paketti, Decreen alle kuitukiekot. Osat alkaisivat olla kasassa, enää puuttuu aika pyörän purkuun ja uudelleenkasaukseen...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-42986890877757256142017-09-17T13:26:00.000-07:002017-10-02T13:31:33.010-07:00MuuttoTalli tyhjä ja viimeisetkin kimpsut ja kampsut Karttulaan. Enää Finnpeak fpc-02 Loimaalla, muut pyörät nyt Savossa. Uutta pyörälabraa pitäisi väsätä aittaan. Lämmintä tallia jää kyllä ikävä...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-51312979167116142852017-09-03T13:10:00.000-07:002017-10-02T13:12:53.870-07:00Yksi pyörä vähemmän....Tsunami lähti uuteen kotiin...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-29925353602211716212017-08-29T12:28:00.002-07:002017-08-29T12:28:58.046-07:00Tsunan kasailuaTsunamiin SunRacen 11-32T pakka kiinni. Ketjuksi Taya Nove-91, lyhennys lenkkiparilla (293 g).Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-84529615662291364592017-07-31T22:39:00.001-07:002017-07-31T22:39:39.454-07:00KiekkosulkeisetVanhasta cyclosta tripla-LED irti. Hyllystä löytyneen vaihtoehtoisen kuitulevarikeulan puhdistus ja kiillotus. <br />
<br />
Napavikaisen Felt CX2R takakiekon purku. Tästä cycloa varten vannejarrukehä ehjänapaiseen, mutta väärin pinnattuun ja vajaaseen Felt CX3R kiekkoon levyjarrukehän tilalle. Pinnaus piti tehdä uudelleen alusta, sitä ei pystynyt korjaamaan suoraan lennosta kehää vaihtaessa. Kasauksen edetessä alkoi jännittää, josko kehien ERD-mitat ovat sittenkään riittävän lähellä toisiaan ja nippelit pohjaavat ennen loppukiristystä... Jää nähtäväksi, ei tullut vielä valmista...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-87396754643561592262017-06-19T01:58:00.001-07:002017-06-19T12:21:04.382-07:00M1 & Tsuna työn allaM1:een SLX:n ysivivut ja uudet vaijerit & kuoret.<br />
<br />
Tsunaan Deoren ysivivut. Etuvipu tahmasi, piti avata, puhdistaa ja voidella, ennen kuin liipasinmekaniikka alkoi toimia oikein. Vaijeri ja kuoret oikeaan mittaan ja paikoilleen. Lisäksi vipujen yhteensopivuusongelman ratkaisu mattoveitsellä; lastu nostovivun yläreunasta pois, jottei ottanut jarrun kiinnitysklämppiin kiinni.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-10001104966120870412017-06-15T08:36:00.000-07:002017-06-19T12:12:54.134-07:00TsunailuaTaas pikku takaisku, Draco-takajarrun letku liian lyhyt, piti inventoida ja järjestää jarruvarasto uusiksi...<br />
<br />
Lyhytletkuisia riitti, mutta korvaajiksi valikoitui lopulta Shimanon BL/BR-M445 prototyypit 1000/1700 mm letkuilla (288/301 g).Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-10983533384954557402017-06-14T11:13:00.000-07:002017-06-14T11:14:38.371-07:00Tsuna pura ja kokoaVirtuesta kuvat.<br />
<br />
Tsunamista irti jarrut, takavaihtaja vaijereineen + liipaisin, kampisarja, keskiö. Rungon ja osien putsaus.<br />
<br />
Sopivia osia etsiessä tallin inventointia, järjestelyä ja rikkinäisten osien korjailua, mm. kahdesta viallisesta Tektro Draco -jarrusta yhdistelemällä yksi toimiva ja toinen varaosiksi... Rattaat ja kammet järjestykseen, näitä ei ole kuin viittä-kuutta erilaista pulttijakoa, joten sopivien kampi-ratas-yhdistelmien sommittelu vaatii vähän taiteilua...<br />
<br />
Kampisarjaksi Super-V Evosta SunRace M99, keskiöksi Neco. Ei toimi, 44T ei mahdu pyörimään. BBB:n 32/42T rattaat alkup. tilalle. Ei kiristy keskiölle. Supa-Veestä Sunracen keskiö. Nyt vihdoin toimii.<br />
<br />
Jarruiksi Tektro Dracot 180 ja 160 mm levyillä. Takajarru vanhoilla adaptereilla.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-57781961220026184082017-06-13T11:45:00.001-07:002017-06-13T11:45:11.044-07:00CRC-paketin speksailu, Virtuen viimeistely, Tsuna työn alleCRC-paketin läpikäynti, osat Exceliin.<br />
<br />
Virtuesta ilmaiskari pois, tilalle Fox Vanilla R 600 lbs/" jousella. Uudet puslat.<br />
Keulan ruuvit momenttiin, kilikello tankoon. Rapalan kalavaaka valehteli lopputulokseksi 15,17 Rkg, joten jäi oikeasti alle 15 kg.<br />
<br />
Tsunami kattokoukkuun, kiekot irti.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-77943001871925717212017-06-12T12:35:00.001-07:002017-06-13T11:38:47.571-07:00Virtue nippuunVirtuen ketjuksi Tayan Nove 91 (116 l. 292 g), lyhennys 108 lenkkiin, -21 g.<br />
Takavaihtajalle BBB SpeedWire BCB-11 STS vaihdevaijeri (2000 mm 14 g), lyhennys parilla grammalla. Takaosan vaijerinkuoreksi harmaa 4 mm Shimano OT-SP41 (650 mm 22 g) omilla pääteholkeillaan. Pari C-clippiä ja nippuside kiinnitykseen, linjaus ketjuhaarasuojan alta. Vaihtajan ulkorajan säätö, vaijerin kiristys ja lyhennys (-340 mm -2 g).<br />
<br />
Etuvaihtajan korkeussäätö, vaijerin kiristys, vaijerin lyhennys (1235mm 10g). <br />
<br />
Polkimiksi FPD:n BMX-tyyliset tuplakehäpolkimet. Heijastimet kiinni. Nippusiteiden lyhennys. Istuin ja ohjaimet momentteihin.<br />
<br />
<br />
Illalla CRC-paketin nouto. <br />
<br />Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-69759907780602348152017-06-08T03:55:00.001-07:002017-06-08T04:58:17.147-07:00Virtue hahmoonsaVirtueen Feltin gripit, takajarruun adapteri ja ruuvit, takakiekolle uusi BBB:n 11-34T pakka. Kiekko paikoileen, jarrun keskitys. Keskiön alle löytyi Shimanon vaijeriohjuri, jolla vaijeri osui välilinkun reiästä etuvaihtajalle.<br />
<br />
Vanha keskiö irti, tilalle 110,5 mm taper-patruuna. Kampisarjaksi Prowheel Suolo 22/30/40T.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-84054655397090447152017-06-07T10:56:00.000-07:002017-06-07T10:56:18.151-07:00Myyntipyöräprojekteja taas eteenpäinVirtuen kiekoille ajamattomat Felt THC renkaat talkituilla Nokian sisureilla. Etukiekko paikoilleen, jarrulevyn kiristys. Jarruletkujen kiinnitys.<br />
<br />
Vipuja etsiessä tuli vastaan SRAM X.9 -pari, jolle löytyisi myös takavaihtaja. Eli jospa Shimanon sijasta SRAM-vaihteisto... Korvakkeen vaihto hopeiseksi, X.9 takavaihtaja paikoilleen.Tässä vaiheessa löytyi pari SRAM X.7 vaihtajia, sittenkin nämä kiinni pyörään. Takavivun vaijeri riitti etuvaihtajalle asti, etummainen liian lyhyt. Etyvaihtajaksi löyti lopulta SRAM NextGen, pannan koko ja asennuskorkeus aiheutti valinnan vaikeutta.<br />
<br />
Entäs kampisetti?Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-91616421410345435692017-06-06T11:33:00.002-07:002017-06-06T22:42:54.532-07:00Myyntipyöräprojekteja eteenpäinTsunamista pois valot, lokarit yms varusteet.
Istuin, tolppa, kiristin pois, tilalle DDK:n maastoistuin, Ritchey Comp ja Feltin pikalinkkukiristin.
Tanko, kannatin, gripit, värkoodattu laakerinkiristin ja kuitukorokkeet pois, tilalle FCF:n leveä riser-tanko, Spessun 75 mm kannatin ja tavallinen kiristystulppa alukorotuksin.<br />
<br />
Virtue sama juttu, pois valot, lokarit yms varusteet. Tolppa jo vaihdettu aiemmin, samoin kiristin.<br />
Istuin, tanko, gripit, stemmi, värikoodattu kiristystulppa ja korotukset pois. Tilalle Feltin maastoistuin, Evonin riser-tanko, Feltin 100 mm kannatin ja tavallinen kiristystulppa alukorotuksin.<br />
<br />
Takakiekko irti, WXC ja BBB:n kevytsisuri pois. Sinkulakitti pois, kiekon puhdistus. <br />
Middleburnin kampisetti irti, puhdistus, samoin ketjut ja ketjunkiristäjän virkaa toimittava takavaihtaja. Avidin jarrut pois. Rungon puhdistus.<br />
<br />
Shimanon 485/486-jarruyhdistelmä Avidien tilalle. Kiekoille Shimanon SM-RT51-levyt, eteen 180 mm, taakse 160 mm.<br />
Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-30926507979911238632017-06-05T12:18:00.001-07:002017-06-05T12:18:13.857-07:00Virtuen sitsiTallin järjestelyn ja speksailun ohessa löytyi Virtue-projektiin sopiva Feltin maastosatula. Lisäksi takakiekko irti, renkaan ja vanteen harjaus, ilmat pihalle.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-45552449255439912722017-05-29T12:12:00.000-07:002017-05-31T12:15:36.831-07:00Decreen kiekotDecreen keventämiseen tarkoitettujen DT XM 1501 kiekkojen kotiutus. Etu 768 g, taka 862 g, yht. 1630 g teipeillä ilman Centerlock-adaptereita ja tubeless-venttiilejä.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-49527092509362316532017-05-18T12:15:00.000-07:002017-06-05T02:47:15.681-07:00Decree kotiin, V1SS:n riisuminenKotiutui 2016-mallin Felt Decree 3 L-kokoisena...
Virtue 1:n riisunta alkuun.
Tankohanskat pois, risa TI-roiskesuoja irti keulasta ja roskiin. Valot pois. Tarakka pois. Pulloteline pois punaisine ruuveineen.
Thomsonin tolppa ja BBB sitsi pois, Feltin 30,9/400 mm tolppa kiinni runkoon. Promaxin kevennyskiristin pois, tilalle musta Cannondale.
Etukiekko irti, WXC ja BBB:n kevytsisuri pois, samoin Ashiman valkoinen roottori.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-88647017841292902862017-05-17T12:22:00.001-07:002017-05-29T21:43:53.402-07:00Zetan kasailuaSopivan takajarruvaijerin (lyhennettynä 1150 mm 16 g) etsintä ja pujottelu paikoilleen. Jarrupalojen säätö, jarrukaliberien kiristelyt.<br />
<br />
Jarruvaijerikuorien tukiteippaaminen tankoon.<br />
<br />
Kiekkojen rihtausten tarkistukset.<br />
Pakaksi BBB:n 10spd 11-25T (306 g). Vaati spacerin vapaaratasrungolle, jotta kiristyi.<br />
<br />Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-23014608152104004882017-05-16T12:09:00.000-07:002017-05-29T22:26:53.447-07:00Zetan vaijeriZeta takaisin pukkiin. Sopivan etujarruvaijerin (lyhennettynä 571 mm 8 g) etsintä tallista ja sen pujottelu paikoilleen.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-29587048372914827722017-05-09T11:47:00.000-07:002017-05-29T22:25:43.196-07:00Kiekkosulkeiset jatkuvatF4X:n alta pois DT XR1501 takakiekko, tilalle vaihteiston suojaksi CrossRide.<br />
<br />
DT:ltä pois Schwalbe X-One, tilalle Michelin WildRace'r Ultimate Advanced 29x2.25 (569 g) koemielessä ilman litkua. Nousi pienen venyttelyn jälkeen vanteelle.<br />
Edellisellä kerralla asennettu eturengas ei ole pitänyt ilmoja kuivana, katsotaan miten tämä...Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-46502450887611713772017-05-04T21:06:00.000-07:002017-05-05T21:21:11.500-07:00Pikaiset rengassulkeisetCycloprojektista väliaikainen DT:n etukiekko alta pois, suojana oleva tyhjä cx-rengas alkuperäiskiekolle ja yhdistelmä takaisin projektin alle.<br />
<br /><br />
DT:n kiekkoon tubeless-venttiili paikoilleen, hyllystä uusi Michelin WildRace'r 29x2,25 (572 g) kokeeksi paikoilleen ilman litkuja. Hetken aikaa piti venytellä, ennen kuin pomppasi vanteelle kompressorin avulla. Saapa nähdä, miten pitää...<br />
<br /><br />
Tsunan vaihtokiekoilla olevista sisärenkaista etummainen oli vajunut tyhjäksi. Ulkorengas vanteelta, sisärengas esille, ilmaa sisään. Selkeä reikä... Talkkien puhdistus viinalla, vulganointinesteen levitys, hetken kuivattelua ja paikan puristelu paikoilleen. Renkaat paikoilleen, paineet sisään.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3448197052968729796.post-83987590153059759012017-04-02T13:49:00.000-07:002017-05-29T21:44:54.246-07:00Kiekko- & rengassulkeisetTsunaan tulevan WTB i23-etukiekon rihtaus kireäksi ja suoraksi, punaisen HP-vanneteipin liimaus.<br />
Renkaiksi Schwalben 19A perussisuri (212 g) sekä Innovan jäykkäreunainen valkoraitainen IA-2549 pikkunappulakumi (913 g). Jälkikäteen selvisi, että sisurissa oli reikä, vaihdettava/paikattava myöhemmin...<br />
<br />
<br />
M1:sen kesärengastus. Pyörä pukkiin, kiekot irti. XTR:n etunavan kartiot ja kupit finaalissa > jotain muuta tilalle. Seinällä RCZ Race kiekkosetti valkovihreänä, takakiekosta pinna poikki. Alligatorin vihreä jarrulevy sekä Mr. Controlin kevennyslinkku irti, katkennut pinna pois. Hyllyssä varapinnoja, uusi tilalle. Nippeliksi lyhyempi 12 mm messinkinen, jottei pinnan kierre pohjaa kesken kiristyksen. Vanneteippiin mattoveitsellä viilto, alkuperäinen nippeli pois, uusi tilalle. Kiekko rihtauspukkiin ja suoraksi, avatun pinnanreiän päälle pätkä vanneteippiä.<br />
<br />
Alkuperäiseltä kiekolta pakka irti ja pesun kautta korvaavalle kiekolle. Renkaiksi Onzan Canikset BBB:n kevytsisureilla (124 g / kpl). Jarrulevyiksi Tektron 129 g laikat.<br />
<br />
<br />
Kiekot paikoilleen, jarrujen keskitys, takavaihtajan hienosäätö.Pave #19http://www.blogger.com/profile/08620126650137731955noreply@blogger.com0